APA ITU QUIZIZZ?
Quizizz
merupakan sebuah aplikasi untuk membuat kuiz secara interaktif yang digunakan
di dalam kelas sebagai satu platform untuk menjalankan penilaian formatif. Penggunaannya
sangat mudah, kuiz interaktif yang kita buat terdapat sehingga 4 pilihan
jawapan termasuk jawapan yang benar. Kita juga dapat menambahkan gambar sebagai
latar belakang pertanyaan dan menyesuaikan aturan pertanyaan sesuai dengan
keinginan kita. Bila kuiz sudah siap, kita dapat memberikan kepada para pelajar
dengan menggunakan Game Pin 5 angka yang tertera.
Quizizz juga
memberikan data dan statistik tentang jawapan pelajar. Guru dapat melihat
berapa banyak pelajar yang menjawab soalan yang dibuat, pertanyaan yang perlu
dijawab dan banyak lagi. Selain itu, guru juga boleh muat turun statistik itu
di dalam bentuk spreadsheet Excel. Ciri-ciri seperti "Kerja Rumah"
juga merupakan ciri tambahan yang menarik yang terdapat di dalam Quizizz. Dengan
adanya fungsi tambahan seperti itu, membolehkan guru menetapkan kuiz sebagai kerja
rumah, dan menetapkan waktu melakukan kerja rumah tersebut sehingga 2 minggu.
Dengan Quizizz, para pelajar boleh bermain bila-bila masa dan di mana sahaja.
Soalan-soalan
yang terdapat di dalam Quizizz merupakan soalan yang dibuat dan digubal oleh
para guru dari seluruh dunia. Terdapat pelbagai jenis bentuk soalan yang
menakjubkan di dalam Quizizz. Kita juga boleh membuat soalan sendiri dan
meletakkannya di dalam akaun Quizizz kita. Dan ianya percuma! Sekiranya kita
tetapkan soalan yang kita buat itu sebagai ‘UMUM’, maka orang boleh turut menggunakan
soalan tersebut sebagai kuiz di dalam kelas mereka.
BAGAIMANAKAH
CARA PELAKSANAANYA?
- Masuk ke laman sesawang www.quizizz.com dan sign up.
- Gunakan akaun Google yang anda miliki untuk sign up.
- Pilih peranan anda samada sebagai guru, pelajar ataupun ibubapa.
- Lengkapkan data anda seperti nama, negara asal dan sebagainya.
- Isikan info kuiz anda dan lengkapkan modul-modul seperti pertanyaan, pilihan jawapan dan jawapan yang sebenar.
- ‘Question Preview’ akan menampilkan soalan yang anda buat. Tambahkan pertanyaan baru dan tekan ‘finished’ bila sudah selesai.
- Tahap akhir, pilih gred atau tingkatan dan mata pelajaran. Klik selesai dan cipta kuiz.
- Tampilkan soalan anda secara langsung atau pratonton.
- Tetapkan kuiz anda, lalu tekan ‘teruskan’.
- Arahkan pelajar anda untuk membuka ‘Join.Quizizz.com’, dan berikan Pin Permainan kepadapelajar anda. Selain itu, anda boleh membahagikan kepada pelajar melalui Google Classroom.
- Sebaik saja bermula, guru memulakan kuiz, Game PIN akan dikeluarkan di skrin. Maka pelajar perlu berlumba-lumba memasukkan Game PIN tu melalui komputer masing-masing.
- Kemudian, pelajar perlu masukkan nama mereka bagi tujuan pengenalan. Bilangan dan nama pelajar yang sudah menyertai kuiz, akan terpapar di skrin.
- Tunggu sehingga selesai semua pelajar log in dalam kuiz, maka guru boleh mulakan sesi. Sebaiknya maklumkan pelajar beberapa syarat kuiz. Sebagai contoh, masa yang diperuntukkan untuk setiap soalan dan lain-lain yang berkenaan.
- Para pelajar akan menjawab di komputer masing-masing dengan hanya memilih pilihan jawapan yang betul. Semua pelajar akan memasukkan jawapan masing-masing.
- Selesai masa menjawab yang diberikan, akan terpapar senarai Top 5 pelajar dengan markah tertinggi. Markah tertinggi diberikan kepada pelajar dengan jawapan yang betul dan jawapan yang paling cepat dimasukkan.
- Selesai soalan terakhir, markah penuh dengan nama pelajar yang markah tertinggi akan dipaparkan. Perkara ini pasti menggembirakan pelajar yang mendapat markah tertinggi dan akan menjadi cabaran kepada rakan-rakannya yang lain.
Secara
keseluruhannya, pengajaran seperti ini juga akan menarik minat pelajar untuk
belajar dan mengelakkan pelajar bosan di dalam kelas, kerana pembelajaran
menggunakan teknologi adalah lebih dekat dengan pelajar pada masa kini
berbanding kaedah tradisional yang biasa dilakukan di dalam kelas. Teknologi
yang digunakan seperti Google Clasroom, Quizziz dan Kahoot adalah satu kaedah
inisiatif pengajaran yang boleh digunakan oleh guru-guru. Semoga penulisan saya
ini memberi manfaat kepada semua yang membaca. Sesiapa ada cadangan aplikasi
yang boleh boleh digunakan dalam sesi PnP boleh memberikan komen di bawah,
terima kasih!
REFLEKSI PELAJAR.
Mmg awesome!!
ReplyDeleteterbaik ustaz mad. .ABM yang sangat membantu ketika sesi PdPc terutamanya aplikasi Quizizz. Wajib dicuba. . . .
ReplyDeleteTerbaik ustaz!
ReplyDeleteTerbaikk
ReplyDelete